Een vliegtuig als hotel, of bij andere commerciële ondernemingen.

Boeing als onderkomen, Nationaal Park Manuel Antonio (Costa Rica ) [Foto: Hetty Wilming]
Boeing als onderkomen, Costa Rica

En eentje zag ze vliegen

Op tv (op Discovery, als ik het goed heb onthouden) was op 15 oktober jl., een vliegtuig te zien, omgebouwd tot luxe hotelkamer in Costa Rica. Interessant. Het  blijkt te gaan om hotel Costa Verde nabij Quepos. Een oude Boeing uit 1965 is in onderdelen naar de afgelegen plek gebracht en bovenop een hoog voetstuk gemonteerd, met uitzicht op het strand. Niets nieuws onder de zon, getuige het Nederlandse voorbeeld van de Controversy Farm in Hoogwoud, Noord Holland. Men kan er weliswaar niet in het vliegtuig overnachten, maar wel in andere vervoermiddelen, zoals een tram en een oude Blauwe Engel-dieseltrein. Een meer gedifferentieerd aanbod dus.

Blauwe Engel, Hoogwoud

Bed & Breakfast in een Blauwe Engel, Hoogwoud

In Nederland is er in ieder geval één voorbeeld van een vliegtuighotel te noemen. Bij vliegveld Teuge, nabij Apeldoorn, is een groot Russisch Iljusin vliegtuig omgebouwd tot luxe hotelsuite. In het buitenland, verspreid over de aardbol, zijn er meer van deze van oude vliegtuigonderdelen geassembleerde accommodaties  te noemen. Een goed voorbeeld is de Russische versie van een Douglas DC-3, die werd neergepoot in een voorstad van Boedapest, waar het tussen  1962 en 1973 dienst deed als bakkerij (een typisch voorbeeld van folly-incongruentie), onder de naam van De Kleine Piloot. In Mangaweka, Nieuw- Zeeland, staat weer zo’n DC-3, deze keer vanaf 1986 in gebruik als café; en in Stockholm staat het Jumbo Jet Hostel. Andere exemplaren van het vliegtuighotel type zijn hier te vinden.

Bakkerij Kleine Piloot, Boedapest

Bakkerij Kleine Piloot, gevestigd in een DC3, Boedapest

Vliegtuigen (of onderdelen daarvan) werden ook voor ander constructies gebruikt. Zo is het dak van de villa van de familie Said in Abuja, Nigeria, geplooid om een vliegtuig van 30 m lengte, met een vleugelspanwijdte van 15 m. Het was een cadeau van Jammal Said, een aannemer, voor zijn geliefde vrouw Liza,  die zeer reislustig was. Het merkwaardige gebouw werd in 2002 opgericht.

Villa Familie Said

Villa familie Said in Abuja (Nigeria)

Vliegtuigen waren ook geliefd bij benzinestations, als reclame/blikvangers voor klandizie. In Amerika zijn er meerdere exemplaren van te vinden. In Caruthers, Californië, is het Fighter Plane Crash Gas Station uit circa 1950 bewaard gebleven. Een gevechtsvliegtuig boort zich rechtop in het dak van het gebouwtje (en doet daarmee denken aan de Engelse Headington Shark en het bootje en de dubbeldekker die respectievelijk uit het dak en een muur van de boerderij van Controversy Farm steken). Minder spectaculair uitgevoerd zijn de drie of vier benzinestations die L.E. Agen in het midden van de vorige eeuw bouwde in Texarkana, Texas. Een ervan heette Stop Again Service en troonde een Cessna Bobcat vliegtuigje op het dak. Op grotere schaal uitgevoerd is Art Lacey’s Bomber Gas Station dat wordt opgeleukt door een grote B-17 bommenwerper. Het dateert uit 1947 en bleef in gebruik als Drive-In tot 2014. Meer hierover onder deze link.

Plane Crash Gas Station in Caruthers (CA)

Plane Crash Gas Station in Caruthers (CA)

In Nederland zijn dergelijke opvallende voorbeelden van roadside architecture niet te vinden; het blijft toch vooral een Amerikaans verschijnsel.  Maar er is toch meer in ons landje dan het overbekende Ei van Barneveld. Dit wordt onthuld in een boekbespreking in PorteFolly 44.


Meer informatie:


 

1 reactie

  1. Wim Meulenkamp schreef:

    Haha, wat ‘n leuke voorbeelden. En we hebben natuurlijk het zoveel voorkomende schip-op-het-droge motief. Keep ‘m coming….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *